Mediation

Een onwerkbare situatie in het onderwijs is vaak extra vervelend. In mijn ervaring hebben beide partijen namelijk meestal hetzelfde uitgangspunt: wat is het beste voor het welbevinden van de kinderen in de klas?

Als mediator focus ik me niet alleen op het huidige probleem, maar ben ik vooral op zoek naar wat eronder ligt. Niet ‘wat willen beide partijen’, maar; ‘wat hebben de partijen nodig?’ We beginnen met zoeken naar gemeenschappelijke grond. Waar zijn ze het wél over eens, is er de wil om elkaars standpunt te begrijpen? De gesprekken worden op basis van gelijkwaardigheid gevoerd, waarbij het tot stand brengen van de onderlinge communicatie het belangrijkste is.

Ik verzorg mediation bij:

  • (het voorkomen van) conflictsituaties
  • Verstoorde relaties binnen het onderwijs

Het traject in mediation is zeer afhankelijk van het onderliggende probleem. Tijdens de intake wordt dat over het algemeen duidelijk. In mijn ervaring hebben de meeste mediationtrajecten tussen de één en vier afspraken van zo’n twee uur nodig.

Lees ook over coaching.